ITU-Monitor 2007 forteller blant annet at størsteparten av lærerne i sin praksis ikke oppfyller kravene som stilles til grunnleggende ferdigheter i læreplanene. I TV2-nyhetene rapporteres det om dataautstyr som ikke brukes, og om elever som lærer bruk av data hjemme. Morten Søby leder av ITU ved Universitetet i Oslo forteller om skoleledere, skoleeiere og lærerutdannerne som i praksis synes å akseptere at elevene ikke får den opplæringen de har krav på som følge av en omfattende kompetansemangel. Søby uttrykker at vi mangler et nasjonalt trykk som er tydelig i forhold til digital kompetanse.
ITU-monitor har tilsynelatende fått
svar på det de har sput om. Noen ganger er enkle sammenhenger nettopp det, for enkle.
Hovedgrunnen til at skolen i så stor grad strever med å holde tritt med endringstakten i samfunnet ellers, er at den i hovedsak ble utviklet i og for en langsom verden. Den er borte.
(Rischard 2002 s. 55)
svar på det de har sput om. Noen ganger er enkle sammenhenger nettopp det, for enkle.
Hovedgrunnen til at skolen i så stor grad strever med å holde tritt med endringstakten i samfunnet ellers, er at den i hovedsak ble utviklet i og for en langsom verden. Den er borte.
(Rischard 2002 s. 55)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar